Temat: „Z teatrem przez cztery pory roku”.

Nazwa placówki: Szkoła Podstawowa Specjalna nr 116 dla uczniów z Mózgowym Porażeniem Mózgowym w Zespole Szkół nr 21 we Wrocławiu.

Autorzy: Ewa Dąbrowska, Elżbieta Fedro

Klasa: 3b

I. Wstęp
Teatr szkolny to miejsce, w którym uczeń ma szansę nauczyć się wrażliwości, rozwijać umiejętności komunikacyjne i otworzyć się na nowe doświadczenia.
Zajęcia rozwijające zdolności artystyczne wpływają na wszechstronny rozwój osobowości dziecka. Zabawa w teatr oddziałuje na sferę emocjonalną, sprzyja ćwiczeniu wyrażania uczuć, wspomaga spontaniczną aktywność, a także usprawnia komunikację i współpracę w grupie.
Przygotowane przedstawienia przeznaczone są przede wszystkim dla społeczności szkolnej. Szkolne sceny teatralne otwarte są zarówno na małych aktorów, jak i na dziecięcych widzów i recenzentów.

II. Idea wiodąca projektu:
Nauka poprzez zabawę w teatr.

III. Cel ogólny:
Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka oraz pobudzanie do aktywności twórczej.

IV. Cele szczegółowe:

  • rozwój mowy biernej i czynnej oraz komunikacji,
  • budowanie świadomości ciała i przestrzeni,
  • poznanie i rozwijanie własnych możliwości,
  • rozwijanie koncentracji i wyobraźni,
  • wdrażanie do samodzielności,
  • rozwijanie odpowiedzialności za własne działanie,
  • nauka współdziałania w grupie,
  • doskonalenie mimiki, ekspresji i plastyki ciała,
  • rozwijanie poczucia rytmu, koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • rozwijanie poczucia sprawstwa, wiary we własne możliwości.

V. Formy pracy:

  • praca w grupie;
  • praca indywidualna;

VI. Metody pracy:

  • działania praktyczne;
  • zadań stawianych do wykonania;
  • doświadczeń, eksperymentowania głosem i ruchem;
  • nauka pląsów tanecznych, piosenek, krótkich tekstów.

VII. Harmonogram pracy:
Przygotowanie dwóch krótkich przedstawień.

VIII. Przewidywane rezultaty:

  • dzieci kształcą i wzbogacają własną pomysłowość, wyobraźnię oraz inwencję twórczą w różnych formach aktywności,
  • dzieci odczuwają radość i satysfakcję z pozytywnych efektów działań, jakim będą cztery krótkie przedstawienia.

IX. Ewaluacja.
Ewaluacja projektu będzie prowadzona na bieżąco poprzez rozmowy z dziećmi i rodzicami oraz obserwacje. Na koniec roku szkolnego 2021/ 2022 zostanie przedstawiona w formie sprawozdania.
Prezentowane będą również zdjęcia i filmiki z zajęć oraz efekty pracy w formie krótkich występów przed publicznością szkolną i rodzicami w zależności od sytuacji epidemiologicznej.