Temat: „Z teatrem przez cztery pory roku”.
Nazwa placówki: Szkoła Podstawowa Specjalna nr 116 dla uczniów z Mózgowym Porażeniem Mózgowym w Zespole Szkół nr 21 we Wrocławiu.
Autorzy: Ewa Dąbrowska, Elżbieta Fedro
Klasa: 3b
I. Wstęp
Teatr szkolny to miejsce, w którym uczeń ma szansę nauczyć się wrażliwości, rozwijać umiejętności komunikacyjne i otworzyć się na nowe doświadczenia.
Zajęcia rozwijające zdolności artystyczne wpływają na wszechstronny rozwój osobowości dziecka. Zabawa w teatr oddziałuje na sferę emocjonalną, sprzyja ćwiczeniu wyrażania uczuć, wspomaga spontaniczną aktywność, a także usprawnia komunikację i współpracę w grupie.
Przygotowane przedstawienia przeznaczone są przede wszystkim dla społeczności szkolnej. Szkolne sceny teatralne otwarte są zarówno na małych aktorów, jak i na dziecięcych widzów i recenzentów.
II. Idea wiodąca projektu:
Nauka poprzez zabawę w teatr.
III. Cel ogólny:
Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka oraz pobudzanie do aktywności twórczej.
IV. Cele szczegółowe:
- rozwój mowy biernej i czynnej oraz komunikacji,
- budowanie świadomości ciała i przestrzeni,
- poznanie i rozwijanie własnych możliwości,
- rozwijanie koncentracji i wyobraźni,
- wdrażanie do samodzielności,
- rozwijanie odpowiedzialności za własne działanie,
- nauka współdziałania w grupie,
- doskonalenie mimiki, ekspresji i plastyki ciała,
- rozwijanie poczucia rytmu, koordynacji słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie poczucia sprawstwa, wiary we własne możliwości.
V. Formy pracy:
- praca w grupie;
- praca indywidualna;
VI. Metody pracy:
- działania praktyczne;
- zadań stawianych do wykonania;
- doświadczeń, eksperymentowania głosem i ruchem;
- nauka pląsów tanecznych, piosenek, krótkich tekstów.
VII. Harmonogram pracy:
Przygotowanie dwóch krótkich przedstawień.
VIII. Przewidywane rezultaty:
- dzieci kształcą i wzbogacają własną pomysłowość, wyobraźnię oraz inwencję twórczą w różnych formach aktywności,
- dzieci odczuwają radość i satysfakcję z pozytywnych efektów działań, jakim będą cztery krótkie przedstawienia.
IX. Ewaluacja.
Ewaluacja projektu będzie prowadzona na bieżąco poprzez rozmowy z dziećmi i rodzicami oraz obserwacje. Na koniec roku szkolnego 2021/ 2022 zostanie przedstawiona w formie sprawozdania.
Prezentowane będą również zdjęcia i filmiki z zajęć oraz efekty pracy w formie krótkich występów przed publicznością szkolną i rodzicami w zależności od sytuacji epidemiologicznej.