Prowadząca: Elżbieta Goldwasser
Jedną z form terapii osób niepełnosprawnych są zajęcia w pracowni gospodarstwa domowego - kuchni dydaktycznej. Zajęcia te w naszej szkole ukierunkowane są na:
- wykształcenie świadomej potrzeby wykonywania prostych prac domowych;
- utrwalanie pozytywnych nawyków żywieniowych;
- trening zdobytych umiejętności;
- zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo i higienę podczas pracy;
- współpracę z rodzicami i wykorzystywanie zdobytych umiejętności
- w warunkach domowych;
Przygotowywanie posiłków kuchni odbywa sie pod czujnym okiem terapeuty. Uczeń pracuje sam, według indywidualnych możliwości.
Nauka smażenia omletu.
Smarowanie omletu dżemem.
Nauczyciel wspomaga ucznia, ale nie wyręcza w czynnościach.
Szymon robi sok owocowo – warzywny.
Nasza pracownia wyposażona jest w różnorodne i specjalistyczne narzędzia i urządzenia gospodarstwa domowego oraz tak zaprojektowana, aby mogły w niej przygotowywać posiłek osoby niepełnosprawne ruchowo.
Pracownia kuchni dydaktycznej.
Uczniowie mają możliwość nauki obsługi sprzętów mechanicznych.
Wyposażenie kuchni dydaktycznej.
Podczas zajęć w kuchni dydaktycznej nasi uczniowie przygotowują: sałatki, surówki, zapiekanki, desery, ciasta itp.
Tematyka zajęć:
- Przygotowanie uczestników do samodzielnego przygotowania potraw, tj. nauka wykonania i doskonalenie czynności składowych, np. obieranie, mycie i krojenie warzyw, wędlin, rozbijanie jaj, itp..
Tola obiera marchew.
- Ćwiczenie zasad mierzenia, ważenia, porcjowania. Obróbka składników potraw przy użyciu urządzeń i narzędzi gospodarstwa domowego.
Tola za pomocą robota szatkuje jabłka i marchew na surówkę.
- Wdrażanie do czynności towarzyszących pracy w pracowni gospodarstwa domowego, tj. organizowanie i przygotowanie stanowiska pracy, zachowanie porządku.
- Samoobsługa i higiena osobista podczas przygotowania potraw.
- Estetyka i kultura codzienna, tj. nakrywanie do stołu odpowiednią zastawą, podawanie do stołu.
Nauka nakrywania do stołu.
- Uspołecznienie, tj. planowanie jadłospisu, trening finansowy, powierzanie drobnych zakupów.
Zajęcia terapeutyczne prowadzone w kuchni dydaktycznej uczą samodzielności w dziedzinie zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych.
Maja nalewa wodę z czajnika na huśtawce pomocniczej.
Nauka gotowania makaronu.
Są też dobrą formą integracji grupy, uczą wykonywania pracy w zespole.
Rozwijają poczucie odpowiedzialności i zaradności życiowej. Praca w kuchni to również rehabilitacja zawodowa starszych uczniów, przygotowująca ich do ewentualnej przyszłej pracy w gastronomii. Pozwala na wyrobienie niezbędnych w pracy nawyków higienicznych i estetycznych, a także zaznajomienia z podstawowymi zasadami żywieniowymi. Zajęcia takie stwarzają uczniom szansę na rozwijanie zainteresowań kulinarnych oraz poznanie zawodów związanych z gastronomią, co w przyszłości ułatwi im wybranie szkoły zawodowej.