Prowadząca: Elżbieta Goldwasser
Głównym celem przedmiotu „Adaptacja funkcjonalna” jest wyposażenie uczniów z mózgowym porażeniem dziecięcym w takie umiejętności i sprawności, aby jak najlepiej przygotować ich do realizacji zadań życia codziennego oraz podejmowania różnych ról społecznych w środowisku, w miarę możliwości samodzielnie, niezależnie i godnie. Dzieci chętniej wykonują takie ćwiczenia rąk, które ukryte są w postaci zadań samoobsługowych.
Najlepsze efekty w zakresie terapii ręki uzyskuje się wówczas, gdy terapia dostosowana jest do indywidualnych potrzeb dziecka, a także obejmuje jego środowisko rodzinne.
W ramach przedmiotu wyodrębniono cztery działy:
- Samoobsługa.
- Poruszanie się:
- wchodzenie i schodzenie po schodach;
- wchodzenie na wózek i schodzenie z niego;
- pokonywanie barier architektonicznych;
Nauka zamykania zamka drzwiowego.
- Jedzenie:
- spożywanie pokarmów płynnych, mas papkowatych, pokarmów stałych;
- poprawne trzymanie i posługiwanie się łyżką;
- posługiwanie się widelcem, nożem;
- przygotowywanie kanapki, parzenie herbaty, gotowanie prostych posiłków;
Nauka gotowania spaghetti.
Nauka smażenia jajecznicy.
Przygotowanie soku z jabłek.
Nauka parzenia herbaty.
- Ubieranie się:
- rozbieranie się, ubieranie się, zapinanie różnych zapięć;
- przewracanie rzeczy na prawa stronę;
- wiązanie buta;
Nauka ubierania butów.
Nauka ściągania bluzki.
Doskonalenie nauki samodzielnego zapinania dużych guzików.
Nauka zapinania małych guzików z użyciem specjalnej pomocy.
- Higiena osobista:
- nauka mycia rąk, twarzy;
- pielęgnacja włosów (mycie, suszenie, czesanie, związywanie włosów);
- pielęgnacja paznokci (czyszczenie, obcinanie);
- higiena jamy ustnej (odkręcanie pasty i wyciskanie jej, mycie i płukanie zębów);
- golenie się;
- Uspołecznienie.
- Komunikowanie się.
- Elementarne pojęcia matematyczne.