Prowadząca:  Elżbieta Goldwasser


Głównym celem przedmiotu „Adaptacja funkcjonalna” jest wyposażenie uczniów z mózgowym porażeniem dziecięcym w takie umiejętności i sprawności, aby jak najlepiej przygotować ich do realizacji zadań życia codziennego oraz podejmowania różnych ról społecznych w środowisku, w miarę możliwości samodzielnie, niezależnie i godnie. Dzieci chętniej wykonują takie ćwiczenia rąk, które ukryte są w postaci zadań samoobsługowych.
Najlepsze efekty w zakresie terapii ręki uzyskuje się wówczas, gdy terapia dostosowana jest do indywidualnych potrzeb dziecka, a także obejmuje jego środowisko rodzinne.

W ramach przedmiotu wyodrębniono cztery działy:

  1. Samoobsługa.
  1. Poruszanie się:
  • wchodzenie i schodzenie po schodach;
  • wchodzenie na wózek i schodzenie z niego;
  • pokonywanie barier architektonicznych;

Nauka zamykania zamka drzwiowego.

Nauka zamykania zamka drzwiowego.

  1. Jedzenie:
  • spożywanie pokarmów płynnych, mas papkowatych, pokarmów stałych;
  • poprawne trzymanie i posługiwanie się łyżką;
  • posługiwanie się widelcem, nożem;
  • przygotowywanie kanapki, parzenie herbaty, gotowanie prostych posiłków;

Nauka gotowania spaghetti.

Nauka gotowania spaghetti.

Nauka smażenia jajecznicy.

Nauka smażenia jajecznicy.

Przygotowanie soku z jabłek.

Przygotowanie soku z jabłek.

Nauka parzenia herbaty.

Nauka parzenia herbaty.

  1. Ubieranie się:
  • rozbieranie się, ubieranie się, zapinanie różnych zapięć;
  • przewracanie rzeczy na prawa stronę;
  • wiązanie buta;

Nauka ubierania butów.

Nauka ubierania butów.

Nauka ściągania bluzki.

Nauka ściągania bluzki.

Doskonalenie nauki samodzielnego zapinania dużych guzików.

Doskonalenie nauki samodzielnego zapinania dużych guzików.

Nauka zapinania małych guzików z użyciem specjalnej pomocy.

Nauka zapinania małych guzików z użyciem specjalnej pomocy.

  1. Higiena osobista:
  • nauka mycia rąk, twarzy;
  • pielęgnacja włosów (mycie, suszenie, czesanie, związywanie włosów);
  • pielęgnacja paznokci (czyszczenie, obcinanie);
  • higiena jamy ustnej (odkręcanie pasty i wyciskanie jej, mycie i płukanie zębów);
  • golenie się;

  1. Uspołecznienie.

  2. Komunikowanie się.

  3. Elementarne pojęcia matematyczne.