Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny
w Zespole Szkół nr 21 we Wrocławiu
Program opracowały: | Adriana Głowacka – Przybyło Urszula Kruszelnicka Aneta Wolańska |
Data utworzenia: 2017–09–22
Modyfikacja: 2021–09–30
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 roku
(Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.). - Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 roku
(Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526). - Ustawa z 26 stycznia 1982 roku – Karta Nauczyciela
(tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1189). - Ustawa z 7 września 1991 roku o systemie oświaty
(tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.). - Ustawa z 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe
(Dz.U. z 2017 r. poz. 59). - Ustawa z 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
(tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487). - Ustawa z 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii
(tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 783). - Ustawa z 9 listopada 1995 roku o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych
(tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 957). - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
(Dz.U. z 2017 r. poz. 356). - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 roku w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii
(Dz.U. z 2015 r. poz. 1249). - „Wytyczne MEiN, MZ i GIS dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych – tryb pełny, stacjonarny” – zbiór zaleceń uwzględniający sytuację epidemiologiczną, w tym dotyczących pomocy psychologicznej w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19.
- Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego” – sporządzony na zlecenie MEiN (oparty na wynikach badań wśród uczniów, rodziców, nauczycieli w okresie kwiecień 2020-styczeń 2021).
- Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na bieżący rok szkolny.
- Statut Zespołu Szkół nr 21 we Wrocławiu.
Spis treści
- WPROWADZENIE DO PROGRAMU
- WIZJA SZKOŁY
- MISJA SZKOŁY
- MODEL ABSOLWENTA
- WARTOŚCI WYCHOWAWCZE
- CELE OGÓLNE
- STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNYCH I ICH ZADANIA
- PRZEGLĄD KALENDARZA ŚWIĄT, UROCZYSTOŚCI, TRADYCJI I OBYCZAJÓW SZKOLNYCH
- DIAGNOZA POTRZEB I ZASOBÓW
- ZASADY EWALUACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNEGO
- TREŚCI WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNE DO REALIZACJI PODCZAS GODZIN DO DYSPOZYCJI WYCHOWAWCY
- WPROWADZENIE DO PROGRAMU
Zadania wychowawcze szkoły są podporządkowane nadrzędnemu celowi, jakim jest wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży. Szkoła jako środowisko wychowawcze ma za zadanie wspomagać uczniów w osiąganiu wszechstronnego rozwoju, kształtować postawy, umożliwić korygowanie deficytów w celu optymalizacji osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz zapobiegać zagrożeniom poprzez profilaktykę, przeciwdziałanie istniejącym zagrożeniom i wsparcie uczniów.
Program powstał w oparciu o wyniki obserwacji, badań ankietowych, rozmów i konsultacji z uczniami, rodzicami i nauczycielami. - WIZJA SZKOŁY
Nasza szkoła jest placówką:- właściwie zarządzaną, z wysoko wykwalifikowaną kadrą nauczycieli,
- przygotowującą uczniów do nauki na wyższych etapach edukacyjnych, samodzielnego zdobywania wiedzy oraz funkcjonowania w grupie,
- stwarzającą warunki do rozwoju pasji i zainteresowań uczniów, motywującą do osiągania sukcesów na miarę swoich możliwości,
- przygotowującą do przyszłości, gdzie uczy się języków obcych, kreatywności, krytycznego myślenia, korzystania z nowoczesnych technologii,
- w której panuje atmosfera odpowiedzialności za nauczanie i wychowanie oraz klimat sprzyjający twórczej pracy nauczycieli i uczniów,
- zapewniającą bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pobytu ucznia w szkole,
- w której rodzice są partnerami, aktywnie uczestniczą w życiu i rozwoju szkoły, wspierają i pomagają nauczycielom w realizacji przyjętych zadań,
- środowiskową, otwartą na potrzeby środowiska lokalnego i aktywnie współpracującą z różnymi instytucjami.
- MISJA SZKOŁY
Integracja i Rozwój Talentów
(…) każdy człowiek jest siedliskiem talentów. Jest artystą, czy jako uczeń, sprzedawca, pielęgniarz, lekarz, inżynier, czy też rolnik. Wszędzie tam, gdzie rozwija swoje zdolności, jest on artystą.
- Joseph Beuys
Misją naszej szkoły jest:- stwarzanie warunków wszechstronnego rozwoju ucznia zgodnie z jego indywidualnymi potrzebami i możliwościami psychofizycznymi oraz predyspozycjami,
- odkrywanie, rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów poprzez atrakcyjne formy nauczania, bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych oraz udział w konkursach, turniejach, olimpiadach (szkolnych i pozaszkolnych),
- wyposażenie uczniów w wiedzę, kompetencje i umiejętności (współpracy, komunikowania się), wdrażanie do świadomego korzystania z różnych źródeł informacji, posługiwania się najnowszymi technologiami informatycznymi,
- kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich: umiłowania swojej Ojczyzny, szacunku dla tradycji i historii narodu, dbałości o poprawność języka polskiego przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także z przedstawicielami innych kultur;
- dążenie do integracji wszystkich uczniów i pracowników ZS Nr 21 – kształtowanie postaw moralno-etycznych, w duchu tolerancji i szacunku dla drugiego człowieka oraz odpowiedzialności za siebie i innych;
- propagowanie zdrowego stylu życia i dbałość o środowisko naturalne, a także ukazywanie zagrożeń i zapobieganie uzależnieniom współczesnego świata; przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych;
- wspomaganie rodziców w procesie wychowania; budowanie atmosfery sprzyjającej partnerskiej współpracy z rodzicami.
- profilaktyka i działania pomocowe na rzecz wsparcia psychicznego uczniów w trakcie i po wygaśnięciu epidemii COVID-19 w celu osiągnięcia równowagi między nauczaniem i wychowaniem uzupełnionym o profilaktykę (patrz: Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego”).
- MODEL ABSOLWENTA
Absolwent naszej szkoły:- jest dobrze przygotowany do nauki na kolejnym etapie edukacyjnym,
- posiada umiejętność współpracy w grupie, jest komunikatywny i odpowiedzialny,
- potrafi korzystać z różnych źródeł informacji i najnowszych technologii informatycznych,
- jest tolerancyjny wobec osób niepełnosprawnych, odmiennych poglądach, pochodzeniu, wyznawanej religii,
- wykazuje się wysokim poziomem kultury osobistej, co przejawia się odpowiednią postawą, stosownym ubiorem, dbałością o kulturę słowa,
- jest wrażliwy na potrzeby innych, pomaga młodszym i słabszym,
- zna historię, kulturę i tradycje swojego regionu i narodu, jest otwarty na wartości kultur Europy i świata,
- posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych,
- zna zasady ochrony zdrowia psychicznego (w tym, w sytuacji kryzysowej wywołanej epidemią COVID-19) oraz czynniki chroniące przed zagrożeniami wynikającymi z długotrwałej izolacji społecznej i reżimu sanitarnego,
- rozumie związek między pogorszeniem się stanu zdrowia psychicznego a podejmowaniem zachowań ryzykownych i problemów z tym związanych (np. stosowanie substancji psychoaktywnych, przemocy, uzależnień behawioralnych),
- szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,
- jest odporny na niepowodzenia,
- docenia wartość rodziny; szanuje rodziców i osoby starsze,
- aktywnie uczestniczy w różnych formach życia społecznego i kulturalnego,
- jest samodzielny i zaradny w życiu codziennym odpowiednio do swojego poziomu sprawności,
- dba o środowisko naturalne człowieka, szanuje przyrodę,
- potrafi dbać o zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych, dokonuje właściwych wyborów, przestrzega zasad ochrony przed chorobami zakaźnymi (np. COVID-19),
- przestrzega przyjętych zasad i norm współżycia społecznego.
- WARTOŚCI WYCHOWAWCZE:
Kształtowanie wśród uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiednie funkcjonowanie we współczesnym świecie:- poszanowanie wartości i godności ludzkiej,
- aktywne działania na rzecz klasy, szkoły,
- uczciwość i sprawiedliwość,
- szacunek do języka, kultury i tradycji narodowej,
- poszanowanie dla innych kultur i tradycji,
- wrażliwość na piękno przyrody ojczystej,
- ogólnoludzkie normy i wartości religijne,
- pomoc potrzebującym,
- umiejętność współżycia w rodzinie i społeczności,
- podejmowanie inicjatyw, przedsiębiorczość,
- rzetelność i odpowiedzialność, sumienność,
- zdrowy styl życia,
- zapobieganie wszelkiej dyskryminacji.
- CELE OGÓLNE
Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:- fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych, w tym w zakresie przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się epidemii COVID-19,
- psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej, poszerzanie kompetencji świadomości znaczenia wsparcia w sytuacji kryzysowej osób z najbliższego otoczenia uczniów (rodziców, nauczycieli i wychowawców, specjalistów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rówieśników),
- społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych, kreowanie postaw prospołecznych w sytuacji kryzysowej (np. epidemia COVID-19),
- aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia, rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej w sytuacjach kryzysowych zagrażający całemu społeczeństwu (np. rozprzestrzenianie się epidemii COVID-19).
Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:- współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
- kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu, a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
- współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
- wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
- kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
- doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
- wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
- kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
- przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,
- wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych,
- wykształcenie u uczniów, nauczycieli i rodziców postrzegania sytuacji kryzysowej jako szansy na „zmianę” mogącą przynieść trwałe wartości, np. umiejętność zapobiegania bezradności będącej początkiem pogorszenia kondycji psychicznej człowieka i jej negatywnych skutków (patrz: Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego).
Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:- poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
- poszerzanie wiedzy uczniów, nauczycieli, rodziców na temat wpływu sytuacji kryzysowej (np. wywołanej pandemią COVID-19) na funkcjonowanie każdego człowieka oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą, metod zapobiegania rozprzestrzeniania się epidemii COVID-19,
- rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,
- kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
- kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
- prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
- doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego oraz rozpoznawanie wczesnych symptomów depresji u dzieci i starszej młodzieży.
Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.
Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:- dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych,
- udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
- przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii,
- informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.
Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.
Działalność profilaktyczna obejmuje:- wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
- wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,
- wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia,
- wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec wszystkich uczniów szkoły.
Działania te obejmują w szczególności:- realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych, rekomendowanych w ramach systemu rekomendacji, o którym mowa w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii,
- przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,
- kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,
- poszerzenie kompetencji osób oddziałujących na uczniów (nauczycieli, rodziców, wychowawców, specjalistów) w zakresie wczesnego rozpoznawania objawów depresji,
- doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych,
- włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny, o którym mowa w art. 71b ust. 1b ustawy o systemie oświaty, działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych.
- STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNYCH I ICH ZADANIA:
Dyrekcja:- dba o prawidłowe funkcjonowanie szkoły, o poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
- dba o kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole, współpracuje z Samorządem Uczniowskim,
- stwarza warunki do prawidłowej realizacji Konwencji Praw Dziecka oraz umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej,
- czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
- ma obowiązek organizowania spotkań szkoleniowych dla nauczycieli, umożliwiać udział w kursach pedagogicznych,
- dba o zapewnienie bezpieczeństwa na terenie szkoły zarówno uczniów, jak i pracownikom szkoły (dyżury nauczycielskie, dyżury pracowników szkoły, monitoring wejść i wyjść osób wchodzących i wychodzących ze szkoły),
- stwarza warunki do przestrzegania w szkole „Wytycznych MEiN, MZ i GIS” obowiązujących w okresie pandemii, zapewnia równowagę pomiędzy wymaganiami reżimu sanitarnego a działaniami chroniącymi zdrowie psychiczne uczniów (patrz: Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego),
- dostosowuje ofertę zajęć pozalekcyjnych do oczekiwań uczniów w celu stworzenia warunków do realizacji pasji, udziału w zajęciach sportowych, kontaktu z przyrodą, a także kontaktu bezpośredniego uczniów ze sobą, z zachowaniem zasad sanitarnych,
- dokonuje analizy obciążeń nauczycieli, wychowawców i pedagogów czynnościami formalnymi (np. prowadzeniem dokumentacji uzupełniającej, sprawozdań), w miarę możliwości redukuje ich ilość, analizuje dotychczasowe procedury i regulaminy, aby odciążyć kadrę na rzecz tworzenia warunków do nawiązywania indywidualnych relacji z uczniami i klasami (patrz: Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego”),
- czuwa nad wykorzystaniem lekcji wychowawczych do budowania systemu wsparcia psychicznego uczniów – wg Raportu Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego” rekomendowane są „zwykłe rozmowy, zainteresowanie przeżyciami uczniów, proste zabawy integracyjne, wstępne rozpoznanie dotyczące liczby uczniów o bardzo złej kondycji psychicznej”,
- czuwa nad intensyfikowaniem współpracy nauczycieli i wychowawców z pedagogiem, psychologiem szkolnym oraz pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,
- czuwa nad wykonywaniem zadań przez specjalistów szkoły – pedagog, psycholog i inni specjaliści powinni aktywnie włączać się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służyć doradztwem dla nauczycieli, wspierać ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,
- inicjuje utworzenie systemu wsparcia nauczycieli, wychowawców, innych psychologów czy pedagogów, którym trudno jest wspierać uczniów z uwagi na to, że sami przeżywają stan silnego przygnębienia epidemią, przemęczenia lub przechodzą inny kryzys psychiczny (patrz: Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego”),
- nadzoruje realizację Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
Pedagog, psycholog szkolny:- diagnozuje środowisko wychowawcze, w tym stan kondycji psychicznej uczniów,
- uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
- zapewnia uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach,
- współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki, wsparcia psychologicznego,
- zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
- współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,
- współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym, w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
- wspiera nauczycieli, wychowawców, inne osoby pracujące z uczniami w identyfikacji problemów uczniów, w tym wczesnych objawów depresji, a także
w udzielaniu im wsparcia, - rozwija współpracę z nauczycielami, wychowawcami, a także pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,
- aktywnie włącza się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służy doradztwem dla nauczycieli, wspiera ich
w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych, - wspiera nauczycieli, wychowawców, innych psychologów czy pedagogów, którym trudno jest wspierać uczniów w związku z tym, że sami przeżywają stan silnego przygnębienia epidemią, przemęczenia lub przechodzą inny kryzys psychiczny (patrz: Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego”),
- promuje budowanie dobrych, wzajemnych relacji pomiędzy wszystkimi grupami społeczności szkolnej, jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia.
Nauczyciele:- kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji, atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka powinni proponować uczniom pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole,
- odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole i poza jej terenem, w czasie wycieczek, wyjść itp.,
- wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania,
- mają obowiązek reagowania na przejawy u dzieci niedostosowania społecznego,
- udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów,
- inspirują uczniów do twórczych poszukiwań,
- przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, a także depresją i innymi negatywnymi skutkami epidemii COVID-19,
- przestrzegają reguł sanitarnych określonych w „Wytycznych MEiN, MZ, GIS”, obowiązujących w szkole w okresie epidemii COVID-19,
- udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, skutków długotrwałej izolacji społecznej, ograniczeń i nieprzewidywalnych zmian związanych z epidemią COVID-19.
Wychowawcy klas:- diagnozują sytuację wychowawczą w klasie, zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,
- rozpoznają potrzeby uczniów w zakresie ochrony zdrowia psychicznego, w tym zagrożenia wynikające z długotrwałej izolacji społecznej w okresie epidemii COVID-19,
- rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe uczniów,w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych,
- na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,
- przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,
- zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,
- są członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu,
- oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami - uwzględniają trudności w funkcjonowaniu uczniów w szkole wynikające z długotrwałego trwania w stanie epidemii COVID-19,
- współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,
- wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
- rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
- dbają o dobre relacje uczniów w klasie, utrzymywanie kontaktów rówieśniczych, rozwijanie wzajemnej pomocy i współpracy grupowej,
- podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,
- współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
- podejmują działania w zakresie poszerzania własnych kompetencji wychowawczych.
Rada Rodziców:- działa na rzecz opiekuńczej, dydaktycznej i wychowawczej funkcji szkoły, a także podejmuje działania zmierzające do doskonalenia statutowej działalności szkoły,
- uchwala w porozumieniu z radą pedagogiczną:
♦ program wychowawczo – profilaktyczny szkoły obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym, realizowane przez nauczycieli, dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, potrzeb danego środowiska, a skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców - wyraża opinie dotyczące:
♦ szkolnego zestawu programów i podręczników na dany rok szkolny,
♦ podjęcia i prowadzenia w szkole działalności przez stowarzyszenia i inne,
♦ organizacje, których celem jest działalność dydaktyczno – wychowawcza,
♦ oceny pracy nauczyciela po zakończeniu stażu na kolejny stopień awansu zawodowego,
♦ planu finansowego na rok budżetowy.
Samorząd Uczniowski:- jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
- uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
- uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
- współpracuje z Zespołem Wychowawców i Radą Pedagogiczną,
- prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,
- reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
- propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
- dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
- może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
- współtworzą Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny,
- uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
- uczestniczą w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
- uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,
- zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,
- współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
- dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
- Rada Rodziców ‒ uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny.
- PRZEGLĄD KALENDARZA ŚWIĄT, UROCZYSTOŚCI, TRADYCJI I OBYCZAJÓW SZKOLNYCH
Obchodzenie świąt państwowych:- Dzień Edukacji Narodowej,
- Święto Odzyskania Niepodległości,
- Święto Konstytucji 3 Maja,
- Dzień Flagi.
Zwyczaje szkolne:- Święto Szkoły,
- Pasowanie uczniów klas pierwszych,
- Pasowanie czytelnika,
- Sportowy Mikołaj,
- Festyn rodzinny,
- Pożegnanie uczniów kończących szkołę podstawową i gimnazjum.
Kultywowanie tradycji i obyczajów:- Kiermasz “Pomaganie jest smaczne”,
- Dzień Dziecka,
- Dzień Sportu,
- Dzień Babci i Dziadka,
- Andrzejki klasowe,
- Mikołajki klasowe,
- Jasełka,
- Kiermasz świąteczny,
- Zabawy karnawałowe,
- Walentynki,
- Dzień Języków Obcych,
- Dzień Teatru,
- „Śniadanie daje moc”,
- Karaoke po polsku,
- Pierwszy dzień wiosny.
Przedstawiona propozycja uroczystości szkolnych może być zmieniana decyzją Rady Pedagogicznej.
- DIAGNOZA POTRZEB I ZASOBÓW
Potrzeby i zasoby szkoły – z zakresu wychowania i profilaktyki – diagnozowane są na podstawie:- ankiet kierowanych do rodziców, uczniów i nauczycieli,
- rozmów indywidualnych i wywiadów prowadzonych z uczniami ich rodzicami i nauczycielami,
- bieżących obserwacji zachowań uczniów na lekcjach, podczas przerw, zajęć świetlicowych i pozalekcyjnych, a także na wycieczkach oraz imprezach pozaszkolnych,
- analizy niepowodzeń szkolnych dokonywanej po każdym semestrze,
- analizy dokumentacji dotyczącej diagnozowania, monitorowania oraz podejmowania interwencji wychowawczej (dzienniki lekcyjne, zeszyty kontaktów, protokoły posiedzeń zespołu wychowawczego, dokumentacja pedagoga i psychologa, notatki służbowe i zawierane kontrakty).
Wnikliwa analiza posiadanych informacji pozwoliła wyłonić podstawowe problemy występujące w szkole, którymi są:- niskie potrzeby edukacyjne,
- brak motywacji do nauki,
- przypadki agresji słownej, dyskryminacji, nietolerancji i przemocy fizycznej,
- mała frekwencja na zajęciach wyrównawczych,
- stosowanie cyber – przemocy przez uczniów,
- trudności wychowawcze uczniów z dysfunkcjami i niepełnosprawnościami.
Analizując zagrożenia wśród uczniów i ich rodziców uwzględniono również problemy istniejące w środowisku lokalnym. W związku z tym wyróżniono następujące obszary problemowe:- bezrobocie i zubożenie rodzin,
- niska samoocena dzieci i ich rodziców (szczególnie po utracie pracy przez rodziców, zarobkowy wyjazd za granicę),
- zaburzone więzi rodzinne, a tym samym wpływy wychowawcze środowiska rodzinnego.
Wobec powyższego nauczyciele i pracownicy szkoły w swojej pracy wychowawczej, wspierając obowiązki rodziców, będą zmierzać do tego, aby uczniowie:- znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego w wymiarze: intelektualnym, emocjonalnym, duchowym, społecznym, zdrowotnym,
- utożsamiali się ze szkołą, jej patronem, umieli kultywować szkolne tradycje,
- rozwijali w sobie ciekawość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy i dobra w świecie,
- mieli świadomość życiowej użyteczności poszczególnych przedmiotów szkolnych jak i całej edukacji na danym etapie,
- stawali się coraz bardziej samodzielni, odpowiedzialni w dążeniu do dobra własnego i innych,
- uczyli się szacunku dla wspólnego dobra jako postawy życia społecznego,
- przygotowali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych,
- przygotowali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia się,
- kształtowali w sobie umiejętność słuchania innych, rozumienia ich poglądów, umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów,
- poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wszelkich celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca na świecie.
- ZASADY EWALUACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNEGO
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo – profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:- obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
- analizę dokumentacji,
- przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
- rozmowy z rodzicami,
- wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
- analizę przypadków.
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym przez Zespół Wychowawczy powołany przez dyrektora. Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników. Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana rada pedagogiczna i rada rodziców. - TREŚCI WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNE DO REALIZACJI PODCZAS GODZIN DO DYSPOZYCJI WYCHOWAWCY
- Klasy I – III SP nr 75 klasy I – VIII SP nr 116 oraz oddziały przedszkolne
Obszar | Zadania |
Zdrowie – edukacja zdrowotna |
|
Relacje – kształtowanie postaw społecznych |
|
Kultura – wartości, normy, wzory zachowań, postawy patriotyczne i obywatelskie |
|
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych) |
|
- Klasy IV SP nr 75
Obszar | Zadania |
Zdrowie – edukacja zdrowotna |
|
Relacje – kształtowanie postaw społecznych |
|
Kultura – wartości, normy, wzory zachowań, postawy patriotyczne i obywatelskie |
|
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych) |
|
- Klasy V SP nr 75
Obszar | Zadania |
Zdrowie – edukacja zdrowotna |
|
Relacje – kształtowanie postaw społecznych |
|
Kultura – wartości, normy, wzory zachowań, postawy patriotyczne i obywatelskie |
|
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych) |
|
- Klasy VI SP nr 75
Obszar | Zadania |
Zdrowie – edukacja zdrowotna |
|
Relacje – kształtowanie postaw społecznych |
|
Kultura – wartości, normy, wzory zachowań, postawy patriotyczne i obywatelskie |
|
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych) |
|
- Klasy VII SP nr 75
Obszar | Zadania |
Zdrowie – edukacja zdrowotna |
|
Relacje – kształtowanie postaw społecznych |
|
Kultura – wartości, normy, wzory zachowań, postawy patriotyczne i obywatelskie |
|
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych) |
|
- Klasy VIII SP nr 75
Obszar | Zadania |
Zdrowie – edukacja zdrowotna |
|
Relacje – kształtowanie postaw społecznych |
|
Kultura – wartości, normy, wzory zachowań, postawy patriotyczne i obywatelskie |
|
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych) |
|