Temat: Dokąd nocą tupta jeż?

Nazwa placówki: Szkoła Podstawowa Specjalna nr 116 dla uczniów z Mózgowym Porażeniem Mózgowym w Zespole Szkół nr 21 we Wrocławiu.

Autorzy: Aleksandra Charlikowska, Ewa Dąbrowska

Czas realizacji projektu: rok szkolny 2022/2023 (październik – maj)

Uczestnicy projektu: Uczniowie klas I-III Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 116 we Wrocławiu

Projekt będzie realizowany podczas zajęć:

  • Funkcjonowanie osobiste i społeczne
  • Zajęcia rozwijające kreatywność
  • Etyka

Jeże często żyją w okolicy siedzib ludzkich, pomagają w zwalczaniu szkodników i są jednym z najbardziej rozpoznawalnych dzikich zwierząt w Polsce. Jeże są gatunkiem zagrożonym i bez odpowiedniej ochrony wyginą w ciągu kilkunastu lat. Niestety, największym zagrożeniem dla jeży jest człowiek, dlatego tak ważne jest aby poznać zwyczaje i potrzeby jeży.

Cel ogólny:
Budowanie świadomości uczniów na temat korzyści i sposobów ochrony jeży

Cele szczegółowe:
uczeń:

  • zapoznaje się z trybem życia jeży, budową ciała i sposobem odżywiania;
  • rozumie potrzebę ochrony jeży;
  • zna ciekawostki z życia jeży;
  • wskazuje, kiedy jeż potrzebuje pomocy człowieka;
  • wie jak i kiedy dokarmiać jeże;
  • współpracuje w grupie;
  • czeka na swoją kolej;

Cele rewalidacyjne:

  • usprawnianie funkcji wzrokowych w zakresie: spostrzegania, syntezy i analizy wzrokowej;
  • ćwiczenie koordynacji wzrokowo ruchowej;
  • doskonalenie koncentracji uwagi;
  • wdrażanie poprawnych form wypowiadania się;
  • wzbogacanie słownictwa czynnego;

Formy pracy:

  • praca w grupie
  • praca indywidualna

Metody pracy:

  • pogadanka
  • działania praktyczne

Harmonogram i plan pracy:

Zajęcia będą odbywały się co drugi miesiąc.

  • październik – wykonanie jeży z pasków papieru kolorowego;
  • 10 listopada 2022 – Międzynarodowy Dzień Jeża – impreza dla klas I-III;
  • styczeń – wykonanie plakatów;
  • marzec – rozwieszenie plakatów wokół szkoły;
  • maj – filmy i konkurs;

Przewidywane rezultaty

Uczniowie:

  • zdobywają wiedzę o jeżach żyjących w Polsce;
  • prawidłowo zachować się wobec zwierząt na wolności;
  • właściwie zachowuje się w przypadku bezpośredniego spotkania z jeżem w parku

Ewaluacja

  • Obserwacja uczniów.
  • Konkurs „Co wiem o jeżach”