Temat: Dokąd nocą tupta jeż?
Nazwa placówki: Szkoła Podstawowa Specjalna nr 116 dla uczniów z Mózgowym Porażeniem Mózgowym w Zespole Szkół nr 21 we Wrocławiu.
Autorzy: Aleksandra Charlikowska, Ewa Dąbrowska
Czas realizacji projektu: rok szkolny 2022/2023 (październik – maj)
Uczestnicy projektu: Uczniowie klas I-III Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 116 we Wrocławiu
Projekt będzie realizowany podczas zajęć:
- Funkcjonowanie osobiste i społeczne
- Zajęcia rozwijające kreatywność
- Etyka
Jeże często żyją w okolicy siedzib ludzkich, pomagają w zwalczaniu szkodników i są jednym z najbardziej rozpoznawalnych dzikich zwierząt w Polsce. Jeże są gatunkiem zagrożonym i bez odpowiedniej ochrony wyginą w ciągu kilkunastu lat. Niestety, największym zagrożeniem dla jeży jest człowiek, dlatego tak ważne jest aby poznać zwyczaje i potrzeby jeży.
Cel ogólny:
Budowanie świadomości uczniów na temat korzyści i sposobów ochrony jeży
Cele szczegółowe:
uczeń:
- zapoznaje się z trybem życia jeży, budową ciała i sposobem odżywiania;
- rozumie potrzebę ochrony jeży;
- zna ciekawostki z życia jeży;
- wskazuje, kiedy jeż potrzebuje pomocy człowieka;
- wie jak i kiedy dokarmiać jeże;
- współpracuje w grupie;
- czeka na swoją kolej;
Cele rewalidacyjne:
- usprawnianie funkcji wzrokowych w zakresie: spostrzegania, syntezy i analizy wzrokowej;
- ćwiczenie koordynacji wzrokowo ruchowej;
- doskonalenie koncentracji uwagi;
- wdrażanie poprawnych form wypowiadania się;
- wzbogacanie słownictwa czynnego;
Formy pracy:
- praca w grupie
- praca indywidualna
Metody pracy:
- pogadanka
- działania praktyczne
Harmonogram i plan pracy:
Zajęcia będą odbywały się co drugi miesiąc.
- październik – wykonanie jeży z pasków papieru kolorowego;
- 10 listopada 2022 – Międzynarodowy Dzień Jeża – impreza dla klas I-III;
- styczeń – wykonanie plakatów;
- marzec – rozwieszenie plakatów wokół szkoły;
- maj – filmy i konkurs;
Przewidywane rezultaty
Uczniowie:
- zdobywają wiedzę o jeżach żyjących w Polsce;
- prawidłowo zachować się wobec zwierząt na wolności;
- właściwie zachowuje się w przypadku bezpośredniego spotkania z jeżem w parku
Ewaluacja
- Obserwacja uczniów.
- Konkurs „Co wiem o jeżach”